Tuotteen hinnoittelu

Tuotteen hinnoittelun taustalla on malli, joka mahdollistaa valmistajan myyvän tuotteita jälleenmyyjälle joka myy tuotteet loppuasiakkaalle.

Hinnoittelumallissa tuotteella voi olla (valmistajan) omakustannushinta, lisäksi mahdollisen jälleenmyyjän hinta, eli "valmistajan hinta". Näiden lisäksi on tietysti varsinainen myyntihinta, jolla tuote myydään. Katelaskennat tapahtuvat "valmistajan hinnan", eli ostohinnan ja myyntihinnan välillä.

Perinteisessä tilanteessa verkkokaupan haltija on suoraan myös myyjä, jolloin omakustannushintaa ei tarvita. Tällöin näkyvillä on vain kaksi hintaa.

Käytettävää hintamallia hallitaan käyttäjäryhmäasetusten kautta, koska sama hinnoittelumalli on aina voimassa kaikille saman ryhmän jäsenille.

Ryhmän asetuksista määritetään mikä on näytettävän hinnoittelun perusta: omakustannus, valmistajan hinta vai myyntihinta. Jos perustana on muu kuin omakustannus, omakustannushintaa ei käytetä tuotetiedoissa.

Ryhmän hinnoittelu

Ryhmäkohtainen hinnoittelu mahdollistaa erilaisia edistyneitä toimintoja, kuten esimerkiksi kanta-asiakas ja jälleenmyyjähinnoittelun. Ryhmän perustana olevaa hintaa voidaan muokata automaattisella prosentuaalisella muutoksella lähtöhintaan nähden.

Esimerkiksi kanta-asiakkaiden hintamallina voi olla automaattinen -10% myyntihinnoista. Jälleenmyyjäryhmän hinnoittelu voi olla joku alennus myyntihinnasta tai se voi olla oletulisäprosentti valmistajan hintaan.

Automaattisen hintamuutoksen lisäksi jokaisen tuotteen kohdalla hinta voidaan määritellä tarkasti jokaiselle ryhmälle erikseen.

Vapaa asiakkaiden ryhmittely ja hinnoittelumallien teko mahdollistaa tuotehintojen tarkan räätälöinnin asiakkaille.